Google gør det. Facebook gør det. Microsoft gør det. Samsung, HTC og andre mobilproducenter gør det. De investerer massivt i Virtual Reality i øjeblikket.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Virtual Reality (samt Augmented Reality, men mere om det senere) bliver den næste store platform. Faktisk tror jeg, at VR får ligeså stor indflydelse på vores hverdag som TV’et, internettet og smartphones. Man skal passe på med markante forudsigelser – ja, jeg har taget fejl før (for h.. Klout! Hvorfor blev du ikke det næste store?), men jeg tror så meget på det, at jeg satte et væddemål i gang med en god ven (Erik – I’m looking at you!) Jeg forudser at VR headsets vil være en af 2016’s mest populære julegaver… Ja, sgu’!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvad er Virtual Reality?

Der er bred enighed om, at Virtual Reality – eller bare VR – handler om at opleve en virkelighed (typisk computer-genereret via headset eller briller), der ikke eksisterer i den aktuelle situations realitet. Men ud fra den simple definition – og hvis man ser bort fra det digitale aspekt – kan man argumentere for, at det at se en film, læse en bog eller falde hen i et maleri er VR. Derfor har jeg lånt inspiration hos explainthatstuff, der opstiller nogle præmisser, som skal være tilstede – og som jeg har digtet videre på:

  1. Troværdig: Dine sanser skal føle, at du vitterligt befinder dig i den virtuelle verden. Teknikken og grafikken er nået dertil, hvor vi vitterligt snyder vores hjerne og krop til at reagere troværdigt på omgivelserne. Omgivelserne skal ofte være omfangsrige nok til, at du frit kan udforske store områder – og inddragende i en sådan grad, at du kan aktivere så mange af dine fysiske sanser som muligt.
  2. Interaktiv: Dine omgivelser skal reagere på det, du foretager dig i den virtuelle verden. Derfor er 360° film ikke virtual reality… dine egne valg af handlinger skal have konsekvens.
  3. Computergenereret: Ok, denne her er til diskussion. Men som det er lige nu – og med den teknologi vi har til rådighed – er det kun kraftige 3D genererede verdener, der har formået at skabe illusionen. Jeg tør ikke at bevæge mig ud i en snak om, hvad alternativet bliver… for vi ved det simpelthen ikke endnu.

Nu skulle det gerne give mening, hvorfor Virtual Reality adskiller sig fra bøger, film og andet kunst. Vi kan føle os opslugt af virtuelle tanker og verdener, når vi læser en god bog, kigger dybt i et maleri eller sidder i biografstolen. Men når vi drejer hovedet væk fra den situation, så bliver vi brat mindet om, at alt det vi forestiller os bare er fantasi. Der kan VR noget andet… vi skal føle, at vi befinder os i den verden, vi er en del af. Meget Matrix-agtigt!

Hvad sker der lige nu med VR?

Begrebet Virtual Reality er ikke nyt. Nogle læsere vil måske kunne huske tilbage til de glade 80’ere… Der var det allerede et buzzword, der dog stille og roligt forsvandt fra den brede offentligheds bevidsthed – men ikke uden at efterlade sig spor som CyberMaxx og filmene Tron, Brainstorm og ikke mindst Total Recall (fra 1990, but still…).

Virtual Reality

Det seneste halvandet års tid, er begrebet blevet genoplivet i offentlighedens bevidsthed. Denne gang er udviklingen nået et stadie, hvor jeg har meget svært ved at se det forsvinde. Bedst som vi troede, at 3D printere ville være det næste helt store (det kan nås endnu – ingen forudsigelser her!), så har VR overhalet indenom med de tidligere nævnte firmaer i spidsen. Virtual Reality er simpelthen den næste store teknologi der satses på.

I virkeligheden er det ikke blot Virtual Reality der forskes i. Der er i den grad også gang i Augmented Reality, som er VR’s lige så sexede søster. Den store forskel ligger i, at man med AR ikke skaber et helt univers, men blander den fysiske verden med den digitale – altså lægger et digitalt lag oven på vores fysiske. Google Glass og lignende er eksempler på AR.

07wtiStandardsAugmentedRealityDavidMalanGettyImagesRF175275674-1404138041965

Begge teknologier vil opleve eksplosiv vækst de næste mange år. Man kan kun begynde at forestille sig anvendeligheden inden for undervisning (tænk f.eks. virtuel operationsstue for læger), porno- og spilindustrien (her skal jeres egen fantasi tage over).

Hvorfor kalder jeg det platforme – og hvad betyder det for dig?

Tjo… grunden til, at jeg er så overbevist om, at VR/AR udviklingen vil være af lige så stor betydning som TV, internet, m.fl. er, at denne ene teknologi åbner op for mange nye teknologier… deraf platform-begrebet. Ligesom internettet har skabt nye økonomier og brancher (bl.a. smartphonen, der har gjort sociale medier og apps til hvermandseje) og har genfødt deleøkonomien (Über, AirBnB, m.fl.), så vil Virtual og Augmented Reality gøre det samme.

I disse år skal vi bare følge med. Til jul ligger der VR briller og spil under juletræet (jo der gør, Erik!) Om et par år har vi muligvis allesammen briller og gadgets til VR og AR – og det kan være lige så naturligt som, at din smartphone ligger i lommen. Hjemmet vil forandres, arbejdspladsen vil forandres, og dermed vil din hverdag forandres.

Nu er det så op til de innovative at finde på nye funktioner og løsninger, der beriger vores hverdag – oplevelser, spil og sociale møder som vi ikke føler, at vi kan være foruden. Og hvis du som mig lever i en markedsføringsverden, så er det nu, du skal følge med. Ligesom med sociale medier er det sådan, at hvis du skal være den rigtigt dygtige sælger, annoncør osv., så er det ofte ikke fedt at være nr. 100.000, der forsøger sig som virksomhed på Snapchat… De bedste er ofte dem, der kommer først – og som når at kapitalisere på brugernes opmærksomhed. Lad os sammen vær klar til den næste platformsfest!

Over and out… vi ses i den virtuelle verden – og jeg vinder mit væddemål!

 

Følger vi hinanden på Snapchat, Twitter eller Facebook? …det skal vi da!

 

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *