Social media strategi i 2014

Skrevet d. 06. jan 2014 af David Ledstrup i Strategi

Danske virksomheder har brugt de sidste par år på at ‘finde sig selv’ på sociale medier. Nu er vi i 2014 og de fleste virksomheder, brands og organisationer spørger i højere grad om hvordan man skal være der frem for hvorfor. De næste 3-5 minutters læsning giver et indblik i, nogle af de elementer du skal tænke over hvis du gerne vil gå professionelt til værks og lægge en social media strategi i 2014.

De 4 søjler i en social media strategi

  • Hensigt

Det er ikke længere nok at besvare spørgsmålet ‘Hvorfor er i på sociale medier?’ med fordi det er alle andre… Det er vigtigt at få et overblik over hvilke medier man skal bruge til hvad. Netop derfor er det en god idé, både internt i virksomheden og udadtil, at nedfælde en hensigtsærklæring for hvorfor virksomheden er på de enkelte sociale medier.

  • Målgruppe

I forbindelse med at finde ud af hvilke medier du og organisationen skal hoppe med på, må virksomheden nødvendigvis undersøge hvor målgruppen befinder sig. I 2014 kan der være stor forskel på om man f.eks. er på Instagram, Facebook eller Twitter i forhold til hvilke målgrupper man gerne vil aktivere. Det er ligeså vigtigt at få defineret den ideelle modtager af kommunikationen – både i forhold til at definere sin målgruppe, men også for at være med til at skabe en målrettet ‘tone of voice’.

Læs også: Kom i gang med Twitter – 3 gode råd

  • Konkurrentanalyse

Hvad gør ‘de andre’ på deres social media platforme? Det er vigtigt at vide hvordan ens konkurrenter og sammenlignelige virksomheder/brancher agerer på sociale medier. Hvad ser ud til at lykkedes for dem – og hvor ser det ud til at de ikke får den ønskede respons? Når man lægger en social media strategi, er det essentielt at man har øjne for hvordan andre agerer – Det er med til at udvikle virksomhedens egen kommunikation.

  • Indhold 

Det mest omfattende punkt i en social media strategi er, at have styr på hvilken indhold der skal produceres. Det er her du har den daglige kontakt med din målgruppe og essensen i sociale medier, nemlig samtaler og relationer. Jeg vil fremhæve to ting der er væsentligt når der produceres indhold:

1) Gå redaktionelt til værks. Lav f.eks. en indholdsplan for en måned af gangen hvor du ved hvad der skal siges i løbet af den næste måned.

2) Bring VÆRDI til bordet! Skab indhold der er brugbart for din målgruppe. Den typiske bruger følger et stort antal brands på tværs af platforme, derfor skal rådet herfra være at du gør dig brugbar over for målgruppen. Hvis du vil have et forspring foran alle de mange virksomheder der kun skubber markedsførings indhold ud, så gør nytte og skab indhold af værdi for din målgruppe.

Annoncering

Selv med den umiddelbare perfekte social media strategi, kan det være svært at bryde igennem larmen fra de mange andre virksomheder, som kæmper med om din målgruppes opmærksomhed. På medier som f.eks. Facebook, er det måske decideret nødvendigt at annoncere for at få det optimale ud af virksomhedens strategi. Derfor er det værd at overveje, om ikke den organiske indsats på sociale medier skal bakkes op af et annoncerings-budget.

De 4 søjler i strategien samt annoncerings-strategien, skulle gerne give inspiration til at komme et skridt videre i forhold til brugen af sociale medier i 2014. Det er ikke længere nødvendigt at påvise potentiale og udbyttet ved at være på sociale medier – de har de fleste indset. Nu handler det om at man ikke længere ‘bare’ sætter praktikanten til at styre kommunikationen. Gør det rigtigt – sørg for at der er lagt en sikker og holdbar social media strategi.

Følg mig på Twitter for flere social media råd og betragtninger, eller kontakt mig her.

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

2 kommentarer til indlægget


  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *