For nyligt talte jeg på Social Media Week ’15, om salg på sociale medier. Det blev til en snak om hvordan du gør dig uundværlig for din målgruppe – og det er svært… men det kan lade sig gøre!

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.” 

Det er The Content Marketing Institute’s definition af begrebet, der beskriver hvordan man skaber og distribuerer indhold, som din målgruppe kan bruge til noget – for ultimativt at få lov til sælge til dem. image

Tænk som et mediebureau

Hvis du og din organisation begynder at tænke som et mediebureau, vil I forstå at tiden er ved at løbe fra den klassiske reklame. Forbrugerne er forbundet som aldrig før og bliver bombarderet med indtryk, der prøver at sælge dem noget. Blandt andet derfor, er det nødvendigt at skille sig ud og skabe indhold, der får kunderne til at komme til dig – og ikke omvendt.

Hvor starter jeg?

  • Hjælp din målgruppe – gør dig brugbar og helst uundværlig i deres hverdag.

For jer der kender mig, er det ingen hemmelighed at Gary Vaynerchuck ligger højt på listen over inspirationskilder. Han brugte engang et fantastisk simpelt – og brugbart – eksempel på at hjælpe sin målgruppe: Hvis du sælger vin, skal du f.eks. ikke reklamere med klassiske rabatopslag på sociale medier… De fleste kan jo alligevel finde det billigere, et andet sted på nettet! Lav kontinuerlige blogindlæg, der hjælper med at finde den bedste vin til div. madtyper – så har du skudt din content marketing igang. Din målgruppe vil blive ved med at søge mod dig for inspiration – og ultimativt, køb.

  • Skab værdi med hvert eneste opslag!

Når først du er i gang, nytter det ikke noget, at du har et opslag der hjælper, efterfulgt af 3-4 (kedelige) opslag der stinker af salg! Forsøg at vende den tanke om, så du skaber en rytme af 3-4 salgsopslag og derefter ét hvor du forsøger at sælge din vare – gerne stadig med markant værdi til målgruppen.

Sådan – nu er du over rampen!

Til Social Media Week talte jeg om hvordan du skaber salgsopslag, der stadig giver værdi til målgruppen. I del 2 af dette indlæg, vil vi tale om 4+1 måder du kan ramme din målgruppe effektivt…

For dem af jer der var der på dagen, vil det her billede ringe en klokke:

Skærmbillede 2015-03-03 kl. 14.44.19

Til resten af jer… Stay Tuned (I har indtil videre fået en gratis, sød internetkat)

 

Fang mig gerne på Twitter, Linkedin, eller andre sociale kanaler for at få flere tips, tricks og råd om digitale medier – eller hvis du bare vil være social… :)

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *