Taler vi stadig om hvordan man skaffer return on investment (ROI) på sociale medier?

Jeg vil gerne sætte perspektiv på organisationens ROI, når i bevæger jer ud på de sociale medier. Men sagen er den, at der findes masser af dokumentation for ROI på sociale medier – det er bare toppen af isbjerget. Vi bliver nødt til, at zoome ud og se de sociale medier som redskaber i et større spil, der handler om at skabe fællesskaber – communities. Her ligger der nemlig et langt større potentiale for ROI.

Klassisk online markedsføring handler ofte om at generere salg. Det kan sociale medier også, men jeg er ikke tvivl om at indsatsen over for disse communities (hvor vi bl.a. bruger sociale medier), i høj grad handler om fastholdelse af de kunder vi allerede har. Communities er nemlig langt mere end udelukkende sociale medier – vi bevæger os i en sfære hvor der indgår sociale medier, blogs, e-mail markedsføring, fora, fysisk markedsføring m.fl.

Lad mig smide nogle tal din vej, der relaterer sig til community marketing:

  • Det koster 80% mindre at fastholde en kunde end at skabe en ny.
  • Øger du fastholdelsesprocenten med 5%, kan du potentielt øge din profit med op til 95%.
  • Når du øger indsatsen på sociale platforme, kan du potentielt øge din omsætning med op til 25%.
  • Venne-anbefalinger er #1 når det kommer til købs beslutninger.

Kilder: Sarah J. WelchHarvard, MSI og Brand Advocates

Under overfladen er isbjerget langt større – og potentialet ved at skabe eller deltage i disse fællesskaber er enormt! Du har nogle platforme hvor der skabes øget retention (fastholdelse af kunder), øget engagement omkring aktiviteter, kampagner osv., samt øget livstidsværdi for dit brand. Du har også en stemme hvor du – eller medlemmerne af fællesskabet – kan forsvare dit brand i stormvejr. Så spørger du dig selv: “Jamen, hvad hvis den overvejende kontakt er af negativ karakter?” Til det må svaret være: Du har et produktproblem – ikke et social media eller community-problem!

Derudover er der et kæmpe potentiale, i at indhente data på dine brugere. En samlet community-indsats kan give dig uvurderlig viden om dine kunder, der kan bruges i fremtidig kommunikation og markedsføring. Men det må blive et helt nyt blog-indlæg…

Uanset om du vælger at måle organisationens ROI på sociale medier eller på community, er det essentielt at du opstiller nogle parametre der skal måles ud fra. Mål hvor meget trafik du får (og hvor meget af den konverterer til salg) fra disse fællesskaber, stil parametre op for hvor mange mennesker man ønsker data på, osv…

Læs også: Social media strategi i 2014

Og husk så at, fællesskaber findes alle vegne: idrætsforeninger, skoler, hobbynetværk, osv. De fællesskaber er nu rykket online – og er i virkeligheden bare steder, hvor vi finder andre der interesserer sig for samme emner som os. De medvirker til at vi følger os mindre alene – og DET er en god ting!

Der er parametre under overfladen, der ikke kan måles. Det er bl.a. den glæde dine kunder får ved, at være en del af disse fællesskaber, samt den loyalitet der opbygges. De relationer som dine kunder opbygger mellem hinanden kan have en enorm effekt på din bundlinje. Husk at den glæde og loyalitet som de finder hos hinanden, smitter af på organisationen – og din ROI!

Følg mig på Twitter for flere social media råd og betragtninger, eller kontakt mig her.

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

2 kommentarer til indlægget


  • Super godt! Appropo når vi ikke føler os alene men del af et fælleskab. Kan vi se andre køber eller snakker om noget man bør købe så øger vores lyst til også st ville købe. VI adoptere hinandens adfærd – også online!:)
    I sidste ende har fællesskabet bidraget til mer omtale og chance for flere konverteringer. Og under isbjerget er det også min opfattelse at langt flere følger med end de som rent faktisk er synlige. Kan det passe at de kloge kalder det for en 60-10-30 effekt – Odder Something?

    • Tak for det – jeg mindes vist internet reglen som startede med 90-9-1 reglen som senere blev til 60-30-10 og stadig rykker. 10% af internetbrugere kreerer indhold, 30% interagerer og 60% kigger med… 🙂

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *