Rekruttering sker via de sociale medier

Skrevet d. 04. jun 2013 af David Ledstrup i Rekruttering

Åh nej, tænker du… endnu en digital rådgiver der påstår at al rekruttering sker via de sociale medier! Det er selvfølgelig kun en halv sandhed, men der er ingen tvivl om at de sociale medier spiller en større og større rolle i rekrutterings-processer ude i erhvervslivet.

Snakken går på at begrebet SMRS (social medie rekrutterings-strategi) vokser ude hos virksomhederne. Ofte vælger firmaerne ikke engang at slå stillinger op på traditionelle job-sites længere. Enten beder de rekrutterings firmaer om at finde den rette m/k til stillingen, ellers har de alternativt HR eller rekrutterings-afdelinger der målrettet går ud og smider opslagene ind på diverse sociale netværk.

80% får job via netværk

I 2012 offentliggjorde ABC i USA at 80% af både ledige og folk i arbejde, fik deres næste job via netværk. Dette tal har også huseret herhjemme når diverse coaches og andre eksperter har solgt deres budskab.

Job via sociale medier

Lidt research viser dog at tallet i virkeligheden nok er tættere på 25% herhjemme, men det er også en væsentlig bid af kagen. Oveni det, anslår man at lidt over halvdelen af jobsene aldrig bliver slået op på diverse job-sites. Hvis det er tilfældet, kan det undre at der ikke er flere der ser det som en helt naturlig del af karrieren, at holde diverse profiler opdateret på sociale medier. Om man er ledig eller sidder sikkert i jobsædet, er i princippet underordnet.

Der ligger et stort potentiale i at udnytte de sociale medier som en del af netværket – udover kun at vende blikket mod LinkedIn! Den ledige, samt personen der vil tage det næste skridt i karrieren, vil med fordel kunne vise sine kvaliteter frem ved at ’show-case’ sig over for de rigtige mennesker. Det handler ikke om at stikke et digitalt visitkort i ansigtet på alle der sidder i diverse rekrutterings afdelinger – det handler om at agere ud fra, at jobbet kommer til dig og ikke omvendt!

Lær de ‘nye’ medier at kende. Hvis du ikke allerede er der, så kom i gang med platforme som Twitter. Du kan evt. se hvordan du kommer i gang her. Overvej om du skal blogge! Jeg har respekt for at der er folk online, der holder deres privat- og arbejdsliv adskilt. Måske kan man netop derfor bruge Facebook som den private sfære og evt. LinkedIn, Twitter og bloggen som stederne hvor man viser sine professionelle kvaliteter. Det handler jo i sidste ende om at tage det næste skridt – og som altid, er jeg overbevist om at de næste mange skridt kan tages på de sociale medier!

 David LedstrupFølg mig på Twitter for flere social media råd eller kontakt mig her.

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *