Kom i gang med Twitter – 3 gode råd

Skrevet d. 08. okt 2013 af David Ledstrup i Facebook Linkedin Twitter

For nyligt sad jeg med en virksomhedsleder der vistnok havde hørt fra flere kollegaer at “det dér Twitter er der hvor vi netværker”. Hvor ofte sidder du på din LinkedIn profil og har saglige diskussioner, beder om hjælp til noget privat eller fagligt, eller holder dig opdateret på det sidste nye inden for din(e) Interesseområder? LinkedIn er der hvor vi præsenterer os selv og vores virksomheder, sørger for at facaden er pæn og sørger ellers for at spytte lidt indhold ud en sjælden gang imellem når vi har noget på hjerte. Det er dog sjældent at vi blander os i andres oplæg. Facebook? Det er samlingpunktet for alle vores private aktiviteter, events og lignende. Jeg har tidligere skrevet om at bruge Twitter som arbejdsredskab, men nu skal det handle om at komme ordentligt i gang med Twitter.

Læs også: Twitter som arbejdsredskab

Faktisk er det helt op til dig selv hvordan du vil bruge Twitter – som fagmagasin, netværksplatform, privat socialt medie eller noget helt andet. Dette indlæg kommer ikke til at handle om hvorfor, eller mere specifikt hvordan du skal bruge Twitter. Det kan du læse mere om mange steder, som her på Thomas Bigum’s blog hvor han forklarer hvordan Twitter er ved at finde sig selv i Danmark. Når du har set lyset er her 3 gode råd til hvordan du kommer i gang med Twitter.

1. Opret dig så folk gider at følge dig

Alt for mange mennesker opretter sig på Twitter og glemmer at hvis andre mennesker skal have lyst til at følge dig, skal man se præsentabel ud. Sørg for at have et profilbillede hvor du er tydelig i dit udtryk – enten som brand eller privatperson.

twitterprofil - David Ledstrup

Husk at de fleste mennesker sidder på Twitter fra deres mobil og der kan det være svært at se hvem der er på billedet, hvis det er taget den gang du stod for enden af badebroen og din sommerflirt tog billedet inden fra breden. Du skal også skrive en ‘Twitter-bio’, hvor du hermed opfordres til at skrive hvem du er, hvad du interesserer dig for og evt. hvad du tweeter om – det er sjovere at følge en person som har meldt klart ud hvorfor man skal følge ham/hende.

2. Snus rundt!

For at forstå Twitter, skal du selvfølgelig sætte dig ind i hvordan mediet fungerer. Der findes et utal af blog-indlæg og hjemmesider hvor du kan finde hjælp til at forstå sproget, do’s and dont’s og andre tips og tricks. Min favorit herhjemme er Leoparddrengengs Twitterguide, hvor du finder alt om Twitter – og lad dig ikke narre af leopardpletterne og hjemmesidens generelle udtryk – Indholdet er stærkt! Derudover skal du snuse rundt på Twitter og se hvordan andre sammenlignelige brands og enkeltpersoner agerer. Fingerne i dejen – det er nu en gang den nemmeste måde at lære det på.

3. Lyt og lær!

Det leder os videre til hvordan du så skal snuse rundt – og hvis målet er at andre skal følge dig, skal du blande dig i samtalerne. Når først du har forstået hvordan Twitter virker, er det bare om at kaste sig ud i samtalerne. Find relevante emner, giv kredit til folk når de tweeter noget der har/giver værdi ved at foretrække eller re-tweete deres tweets. Twitter er bedst forstået hvis man accepterer præmissen om at alle kan følge alle. Det er en fest hvor alle går rundt og taler, lyter og blander sig i hinandens samtaler. Bland dig i de samtaler hvis du føler at du har noget at biddrage med og nøjes med at lyt hvis du er der for at lære. Hvis målet er at andre skal følge dig kan du med fordel blande dig i de samtaler der rammer dit interesseområde – det viser andre at du er værd at følge, da du (forhåbentligt) bringer værdi til bordet.

Bonus: følg mange (!) mennesker

Det sidste råd skal komme i forlængelse af ‘fest’ metaforen. Da det er en fest, fungerer Twitter altså bedst hvis man følger mange (!) mennesker – ligesom at de sjoveste fester ofte er dem hvor der er mange mennesker, som man ikke nødvendigvis kender privat i forvejen. Mit råd er at stræbe efter ca. 150-200 som minimum. Twitter er muligvis det hurtigste sociale medie i øjeblikket – især fordi at tweets er bundet ved ikke at kunne være længere end 140 tegn. Det går hurtigt og der er mange samtaler i gang samtidigt. Derfor vil du erfare at Twitter sjældent fungerer optimalt hvis man følger for få mennesker. Bedste råd i den forbindelse er at finde sammenlignelige mennesker og brands med dig selv eller din virksomhed. Find ud af hvem de følger og vælg dem fra deres lister som du synes virker interessant og som bringer værdi til dit bord. Men husk – hvis du vil have dem til at følge dig tilbage, er det en god idé at du allerede ved dette trin har blandet dig i samtaler og oprettet dig rigtigt – de skal jo også se en værdi i at følge dig! God fornøjelse!

Følg mig på Twitter for flere social media råd og betragtninger, eller kontakt mig her.

 

 

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

4 kommentarer til indlægget


  • Hej David,

    Tak for et godt indlæg.
    Det er sjovt som mange personer/virksomheder har svært ved at benytte Twitter effektivt, når man tænker over hvor “simpelt” konceptet egentlig er.

    Men jeg synes du giver et par gode råd. Specielt det med, at man bør fremstå som en interessant person, folk har lyst til at følge.

    For brandloyaliteten skal altså være virkelig høj, hvis man skal gide følge virksomheder. Så snakker vi de helt store kanoner på markedet.

    • Tak for det Kristian

      Ja – jeg tror og håber at det også får sit folkelige gennembrud i år! Den med brands på Twitter, lyder til at må blive et af de næste blogindlæg 🙂

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *