Instagram – Kan det bruges professionelt?

Skrevet d. 18. mar 2013 af David Ledstrup i Instagram

Jeg blev for nyligt spurgt om Instagram ikke blot er en social media platform, der bruges af unge til at sende billeder af dem selv samt madbilleder frem og tilbage. Instagram – kan det bruges professionelt? Lad mig slå fast med det samme, at det næsten kun er fantasien der sætter grænser for om diverse social media platforme kan bruges professionelt. Spørgsmålet er snarere hvordan man bruger dem…

2013-03-18_13-44-42

Instagram lægger sig over i grøften af social media platforme der primært bliver brugt når brugeren er i sin private sfære – omend det kan være svært at skelne mellem privat og professionel sfære. For manges vedkommen er det dog på Facebook at at man får ens venners ‘baby-, katte- og madbilleder’, hvor Instagram er blevet amatørfotografernes mekka for dem af os der ikke liiige havde råd til det dyre spejlrefleks kamera, men som stadig gerne vil forsøge os med billede-filtre og effekter. De internet-florerende katte- og madbilleder findes her stadig, men ivrige brugere vil oftest skrive under på at det som regel ikke er de billeder man dvæler længe ved.

Min overbevisning er at dem der tilbringer meget tid på Instagram (og det er jo dem man skal forsøge at få fat i), bruger mere og mere tid på at interagere med de billeder der præsenterer sig bedst. Det er selvfølgelig lidt af en selvfølge, men det skal forstås på den måde, at hvis man modtager de samme billeder på Instagram som f.eks. på Facebook, så går der ikke længe før man ikke længere gider at følge sin folkeskole veninde som konstant lægger halvt u-tydelige billeder af sine børn og deres aftensmad … hende følger man jo allerede ovre på Facebook.

Hvad er det så, at firmaer kan gøre for at lægge sig i strømmen hos brugerne? Først og fremmest  skal de billeder, man som firma selv sender ud, have en rød tråd. Overvej om man, som f.eks. bilsælger, den ene dag sender et billede ud af hvad der sker på værkstedet, og den næste dag sender et billede ud af en lækker bil som man slet ikke sælger…

downloadDerefter skal man finde ud af hvem der ’snakker’ om en på Instagram. Der skal søges på Instagram via hashtags og det øvrige internet efter folk der taler om produktet. Og slutteligt skal der knytes nogle digitale bånd med de mennesker man har fundet. Man skal finde indflydelsesrige brugere (både private og professionelle), der kan hjælpe med at sprede budskabet.

Det skal dog understreges, at med mindre man er en virksomhed eller organisation med en udpræget grafisk profil – og her tænker jeg umiddelbart på brancher indenfor kunst, arkitektur, m.m., så skal Instagram ikke nødvendigvis være flagskibs platformen på de sociale medier. Som nævnt, lægger Instagram sig stadig – i øjeblikket – mest i den grøft hvor brugerne anvender platformen i privat øjemed. Derfor skal et evt. engagement på Instagram startes, hvis man mener at man kan finde ens interessenter her frem for på de øvrige sociale medier, eller hvis man er klar til at indarbejde mediet som en del af en større social media strategi.

Og her skal den egentlige holdning til hvorvidt man skal bruge Instagram professionelt egentlig findes. For de fleste kan mediet selvfølgelig anvendes, men man skal kun bruge det, hvis man kan håndtere det ordentligt – ellers drukner man i strømmen af internet billeder. Glem dog ikke at Instagram er det størst voksende social media platform for de unge, så alene derfor kan det være relevant at begynde allerede nu – Hop på toget og lær som minimum mediet at kende, mens det stadig kører tæt på perronen, ellers kan du blive tvunget til at hoppe på i fuld fart – og det ender som regel skidt…

David Ledstrup - Social Media Rådgivning - Kontakt

Følg mig på Twitter for at få flere social media råd, eller kontakt mig her.

   

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *