OPRÅB!! Hvor er lokalpolitikerne på sociale medier?

Skrevet d. 18. jun 2013 af David Ledstrup i Politik

Danmark, anno 2013… og debatten florerer lystigt på de sociale medier. Hvor er lokalpolitikerne på sociale medier? Hvorfor har borgmesterkandidaterne endnu ikke indset potentialet i at være synlige via Facebook, Twitter, m.m.? Det er som om, at de eneste der ikke har fulgt med, er de politikere det hele handler om.

Kom nu ind i (valg)kampen!!

Jeg skrev tidligere på året omkring politikere og synlighed. Buskaberne i indlægget gælder stadigvæk. De kloge siger at valgdeltagelsen ved efterårets kommunalvalg forventes at være lav. Men har borgmestrene og partierne ikke et ansvar for at samle vælgere op og være aktive der hvor de potentielle vælgere er? Egentligt handler det stadig om at politikeren tør at stille sig op på den talerstol der hedder sociale medier. Vær der hvor de potentielle vælgere er – og de er på sociale medier!

hvor er politikere på sociale medier

Hvis man som politiker gerne vil påvirke hvad der bliver sagt, skrevet og læst om én selv, så kan de sociale medier være nøglen. Den enkelte politiker kan udnytte det kæmpe potentiale der er, i at være sin egen mediestation. Først om fremmest handler det om at nå ud til journalisterne – og i marts måned lagde Burson-Marsteller tal på bordet i forhold til journalisternes brug af sociale medier:

  • 88 % af journalisterne bruger sociale medier til at samle informationer til deres artikler
  • 75 % bruger sociale medier til at distribuere deres nyheder
  • 67 % bruger sociale medier som ekstra nyhedskilder
  • 62 % føler, at sociale medier har ændret deres syn på nyheder og måde at producere artikler på
  • 61 % bruger sociale medier som inspirationskilder
  • 45 % mener, at nyhederne på sociale medier har deres egen dynamik og regler sammenlignet med traditionelle medier

En stor del af politik handler jo om den måde man præsenterer sig på. På de sociale medier kan politikere vise at de følger med tiden – en evne de fleste vælgere håber at deres folkevalgte har.

Og når politikere traditionelt set skubber en nyhed ud i mediestrømmen, sker det via mellemledet – journalisten – der har mulighed for at påvirke og evt. fordreje budskabet, ved at være den der skaber historien. Via de sociale medier har politikeren i langt højere grad mulighed for selv at skabe historien, at blive hørt og være aktiv, påvirkende og lyttende i debatten.

Nu mangler vi bare at lokalpolitikerne indser potentialet før det er for sent og træder ind på den mølle der hedder sociale medier.  Sociale medier er kun én ud af mange platformene der kan tales fra – men det er i min bedste overbevisning, den platform der er bedst til at dele budskaber og skabe debat ud fra. Kom nu ind i (valg)kampen!

Følg mig på Twitter for flere social media råd eller kontakt mig her.

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

1 kommentar til indlægget


  • Er lige blevet spurgt på andre kanaler, om en af grundene til det åbenlyse fravær kunne være politikeres manglende evne til at fatte sig i korthed… Her må budskabet være at de skal bruge platformen til at linke til uddybende hjemmesider. Der skal tænkes helhedsorienteret online tilstedeværelse…

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *