Hvad er et hashtag og hvordan bruges det?

Skrevet d. 17. okt 2013 af David Ledstrup i Hashtags Instagram Twitter

For et par uger siden kørte ‘hashtag’ videoen, med Justin Timberlake og den kendte amerikanske komiker Jimmy Fallon, sin sejrsgang på de sociale medier. I skrivende stund, har den haft over 17 millioner ‘views’ på komikerens program – Late Night with Jimmy Fallon – officielle YouTube kanal.

For mange af os, der har berøring med sociale medier til dagligt, giver sketchen god mening. For mange andre, er begrebet ‘hashtag’ (#) kun lige sneget sig ind på radaren. Her kommer et par grundlæggende tanker, omkring hashtags og deres funktionalitet.

Hvad er et hashtag?

Hashtag, havelåge, firkant, nummertegn… Begrebet hashtag kommer af navnet på tegnet ‘#’, som hedder hash-sign på engelsk. Når det bruges på sociale medier, får tegnet en funktionalitet hvor man kan markere noget (på engelsk: ‘tag’) og derved kategorisere indhold. Derfor ender man med ordet ‘Hashtag’.

Hashtags bruges altså bl.a. til, at kategorisere indhold på sociale medier. Lad os tage et eksempel: Hvis du, på billededelings platformen Instagram vil kategorisere et billede under ordet ‘champagne’, sætter du tegnet foran ordet – altså: #champagne. Hvis man nu laver en søgning på ‘#champagne’ på instagram, vil dit billede kunne findes sammen med andre profilers billeder, der har kategoriseret deres billeder på samme ord.

På Twitter har hashtags samme kategoriserings rolle. Jeg bruger dagligt hashtaget ‘#dkpol’, for at holde mig opdateret på politiske nyheder i Danmark. Et væsentligt element ved brugen af hashtags er, at når man skaber et ord med # foran, bliver det ord til et klikbart link. Det vil sige, at hashtags gør ord, udtryk og emner til links, hvor modtageren af din opdatering, billede, video m.m., nu har mulighed for at finde og engagere med andre opdateringer, der har brugt samme hashtag som dig.

Fik du læst Kom i gang med Twitter – 3 gode råd?

Det er også vigtigt at understrege, at hashtags har fået en sproglig funktion. Følelser og forståelser, som man ikke nødvendigvis kunne udtrykke med ord eller ’smileys’ i en opdatering, kan man nu markeres med et hashtag. Hvis f.eks. ironien i din opdatering kan misforståes, kan man vælge at skrive ‘#ironi’ efter sin besked. Beskeden vil teknisk set stadig kategoriseres, sammen med andre opdateringer under ordet ‘ironi’, men i dette tilfælde har hashtaget altså en overvejende sproglig funktion.

Gode råd og god stil

Når man springer ud i brugen af hashtags, lægger man mærke til andres brug af det famøse ‘#’ tegn. Nogle steder vil man se (især på instagram), at mange brugere – desværre – vælger at overforbruge hashtaget. Brug tegnet når det har relevans for din opdatering og lad vær med at bruge det, hvis dit hashtag ikke har nogen kobling til opslaget og dermed er brugt udelukkende for at få opmærksomhed. Det udvander enkelte hashtags relevans – det er dårlig stil.

I forhold til den praktiske brug, er det værd at bemærke at hashtags ikke dur, hvis der er mellemrum eller specialtegn mellem ordene som du gerne vil kategorisere. Hvis jeg f.eks. gerne vil kategorisere en opdatering under ‘online marketing’, vil jeg skrive ‘#onlinemarketing’ og ikke ‘#online [mellemrum] marketing’. I sidstenævnte tilfælde er det kun ordet ‘online’ der vil blive kategoriseret.

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt at man undersøger det hashtag man gerne vil bruge, finder ud af om andre bruger det og om det er relevant for din samtale, eller den samtale du gerne vil starte. Man er aldrig længere væk, end en søgning på de enkelte medier eller en google søgning for at researche eller finde interessante og generelt anvendte hashtags.

#Slut

 

Følg mig på Twitter for flere social media råd og betragtninger, eller kontakt mig her.

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

16 kommentarer til indlægget


    • Hej Anine – Lige nu: dødt… Men som du ved, kigger jeg altid på øjebliksbilledet. Hvis brugerne – og specifikke målgrupper – begynder at tage hashtags til sig på Facebook, kan det være fornuftigt at følge trop.

  • Måske er jrg dum?
    Jeh fatter overhovedet ikke hvordan jeg skal bruge det.
    Det afholder mig desværre fra at være med i valget her da jeg ikke aner hvordan jeg kan få stillet et spørgsmål til valget via det der tegn valgtv2dk ? Hvad sksl msn helt konkret fysisk gøre ?

    • Hej Jeanette

      Helt lavpraktisk skal du gå ind på f.eks. Twitter eller en af de andre sociale medier som valgtv2dk bruger. Fra din egen profil kan du stille et spørgsmål ved at markere deres profilnavn @tv2newsdk og derudover anvende deres hashtag #valgtv2dk – så bør de se det. Måske er det mig der ikke er i stand til at forklare det tilfredstillende. I så fald beklager jeg. DU kan også sende TV2 en mail og spørge, hvis mit forslag ikke lykkes eller giver mening.

      God dag! 🙂

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *