De unge forlader Facebook

Skrevet d. 09. okt 2014 af David Ledstrup i Facebook Instagram Snapchat

Panik!! De unge forlader Facebook!! Kommunikations- og marketingfolk i det danske land har lagt store strategier for Facebook – nu skal vi måske til at omstille os til en ny virkelighed. Jeg giver til sidst i dette indlæg mit bud på hvad vi kan og børe gøre, men lad os lige få lidt kontekst…

Først var der en britisk undersøgelse, der pegede på at de unge forlader Facebook… Den blev i fag-kredse hurtigt skudt ned, da den var baseret på et (endog meget) spinkelt datagrundlag. Nu kører møllen så igen. Amerikanske PiperJaffrey har lavet en undersøgelse, der peger på at de amerikanske unge vælger Facebook fra – og det griber de store danske nyhedsmedier naturligvis, da de mange digitale trends fra det store USA, hurtigt opsluges af danskerne – eller hvad?!

Tendensen

Først og fremmest; at de unge vælger Facebook fra, er simpelthen ikke rigtigt. Målt på antal (aktive) brugere, er Facebook stadig det klart mest dominerende medie – både herhjemme og worldwide. Og ifht den demografiske fordeling, udgør de unge en stor del af det samlede Facebook brug – Facebook er stadig det dominerende medie for teenagere!

quit-fb

 

 

 

 

 

Kilde: Bobbi’s Blog

Men… hvorfor opstår debatten så? Jeg ser bestemt ikke tendenserne som et fravalg af Facebook – snarere et tilvalg af andre sociale medier. Teenagere bruger sociale medier dagligt – mange gange dagligt! Os, der de senere år har set Facebook som et sted, hvor vi gerne vil opdatere vores gøren og laden 1-2 gange dagligt, eller som nøjes med at kigge andre over skulderen, har svært ved at forstå at de unge har brug for at opdatere deres færd op mod 5-6-7 gange dagligt – og det gør mange! Der passer et medie som f.eks. billede- og videoplatformen Snapchat meget bedre. Men når de skal fortælle ALLE deres relationer (og ikke kun andre unge) hvad de går og laver… Ja, så er det over på Facebook. Og husk at de stadig tjekker, læser og er aktive ovre på Facebook – det viser tallene jo!

Som teenager, er det ofte vigtigt at være cool – og nej, Facebook er ikke nødvendigvis cool længere… Unge eksperimenterer med mange medier, og nogle af dem er bedre end Facebook, hvis man gerne både vil være cool og ramme sine aldersfæller bedst muligt. Sociale medier er jo bare en spejling af samfundet, og som ung vil man gerne udtrykke sig. Når man gerne vil udtrykke sig som teenager, gør man det i det forum der bedst egner sig til det. Jeg opførte mig anderledes nede i ungdomsklubben, sammen med jævnaldrende , end jeg gjorde til familefester – men jeg var altså stadig begge steder…

Fremtiden

Jeg siger ikke at Facebook har en guddommelig ret til at være det førende sociale medie – men at de unge forlader Facebook bliver udstillet som en endegyldig sandhed, er simpelthen ikke rigtigt. Øjebliksbilledet viser, at de unge bruger mange andre sociale medier – og er stand til at håndtere de mange muligheder, langt bedre end vi kan forstå – men det må blive et helt andet blogindlæg om de forbundne forbrugere…

Fremtiden for Facebook kan ingen spå om, men de har så godt et greb om brugerne og har været dygtige til at omstille sig til brugernes behov indtil videre. De har, som et af de få medier, etableret  sig så markant, at det har medført adfærdsændringer hos alle befolkningsgrupper verden over…

Set fra Facebook’s eget bord, har de selv sagt at de satser på at være vores ‘adgangspunkt’ til hele nettet. Som den gode Brian Solis tidligere har skrevet, satser de på at være mere end et socialt netværk – de skal være et socialt økosystem på nettet…

De gode råd

Jeg lovede at komme med nogle gode råd, i starten af indlægget – og hvis du har sprunget det gode over (det har du selvfølgelig ikke), så er det tilbage til toppen! 🙂

Hvad skal vi gøre? Vi skal i bund og grund, som kommunikations- og marketingfolk, bare være der hvor vores målgruppe er. Hvis din målgruppe inkluderer teenagere – så er det værd at overveje, om du – udover facebook – også skal finde dem ovre på f.eks. snapchat og instagram. Det er mange af de overvejelser, som vi rådgiver om dagligt hos Bigum&Co.

Derudover skal vi forstå både adfærden hos vores målgruppe, samt de sociale platforme som de bevæger sig på. Og faktum er, at de unge bl.a. er på mange platforme – og den mest dominerende af dem hedder… Facebook!

 

Kontakt mig gerne for at høre mere om mulighederne ved de andre sociale medier – eller fang mig på bl.a. Twitter, Facebook og Linkedin

 

 

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *