Blogs skaber stadig succes!

Skrevet d. 05. apr 2013 af David Ledstrup i Blogging

Jeg hører at begrebet blog er uddøende… Måske kun i visse kredse, men for nyligt sagde en kollega – fra en anden branche end min egen – til mig, at jeg simpelthen blev nødt til at ændre ordet ‘blog’ på min hjemmeside til ‘indlæg’. Han er en first-mover type, så resultatet af samtalen… Ja, det kan jo ses her på siden at han fik sin vilje. I det hele taget eksisterer der en stigende tendens, til at flere henvender sig og spørger om der overhovedet er noget at vinde for en virksomhed eller organisation ved at blogge længere – er der overhovedet nogen der læser dem?

For nyligt udkom Technorati Media med deres årlige ‘digital influence report‘, og en del af rapporten omhandlede en måling på hvorvidt forbrugerne er tilbøjelige til at købe et produkt på grund af indflydelse fra diverse online platforme.

Techmedia

Selvom rapporten går væsentligt i dybden og analyserer flere facetter af tallene, er det opsynsvækkende at forbrugere virker til at være mere tilbøjelige til at købe et produkt gennem indflydelse fra diverse blogindlæg, end de er via øvrige sociale medier. I lang tid har marketing og online eksperter trommet for vigtigheden i at markedsføre sig via de sociale medier – og den holder da stadig skik, men det virker som om at blogs er blevet overset.

For dem der har hørt mine oplæg kommer det næppe som nogen overraskelse, men strategien er jo netop at sørge for at man bliver sammenhængende på nettet. Derfor skal der bruges ressourcer på at annoncere og skabe indhold både på traditionelle online-medier, samt Facebook, Twitter og de andre main-stream sociale medier. Der skal dog især også bruges opmærksomhed på blogs. Her kan man overveje at alliere sig med bloggere der har stor indflydelse overfor ens målgruppe – tænk gammeldags repræsentationskonto. De kan påvirkes og informeres til at skabe god omtale overfor målgruppen.

Blogs kan og skal jo bruges til at skabe indhold på nettet i forbindelse med den samlede online-strategi. Hvis man har et produkt, hvor man kan give et positivt billede af produktet eller budskabet, på en platform som Facebook eller Google+, kan man linke videre til sin blog og vice-versa. Og når de nyeste tal jo viser at man på Blogs er tilbøjelig til at blive påvirket til et køb eller engagement, kan det måske være tid til at ryste støvet af ordet ‘blog’ og tage det med ind i 2013 som et værdifuldt redskab/platform til at nå sin målgruppe – det skal bare bruges ordentligt og som en del af en større strategi.

Følg mig på Twitter for at få flere social media råd, eller kontakt mig her.     David Ledstrup - Social Media Rådgivning - Kontakt

 

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

6 kommentarer til indlægget


  • David… hvad er din vens argument for at kalde det “indlæg” i stedet for “blog”?
    Jeg er helt enig i, at man ikke nødvendigvis skal kalde bloggen for en blog… der kan være tilfælde, hvor andet er bedre.

    Men hvad har din ven argumenteret med, siden du har valgt at kalde din blog for indlæg i stedet?

    • Jeg tror at man i en digital hverdag kan have en tendens til at blive ’sat’ i forhold til visse ord og begreber. Argumentet var, at ordet i sig selv havde en lidt støvet klang. Da jeg udspurgte venner og familie – hvor nogle ivrigt følger med i visse blogs og andre ikke gør – tegnede der sig et billede af at mange var enig. I mit eget tilfælde var det bare en erkendelse af, at de fleste godt ved at mine indlæg er min blog – og at det derfor ikke kan skade at se om ordet ‘indlæg’ kan pifte bloggens udtryk lidt op.

  • Blogs er (stadig) bomben – det er jeg enig i. I analysen af hvorfor, mener jeg, at det er vigtigt også at se på bloggens afsenderforhold. Ofte skyldes succesen (værdiskabelsen omkring produktet), at blogs er uafhængige. Troværdigheden i blogs er højere og er derfor en meget relevant kilde til research i en købsproces for mig som forbruger. Det ved nogle firmaer, og der findes også dem, som er modige nok til at indtænke blogs i deres samlede kommunikation. Yousee indgik for et par år siden en dialog med elektronik-bloggen Recordere.dk, som tidligere havde givet Yousee på puklen for nogle af deres produkter. Som reaktion gav Yousee folkene bag Recordere adgang til at teste deres produkter grundigt – og under optimale forhold. Samtidig deltog Yousee i diskussionerne på bloggen og samlede op på input etc. som led i arbejdet med at gøre deres produkter endnu bedre. Det var modigt, men også det eneste rigtige. Så det handler som firma om at stole nok på sit produkt til, at man tør lade andre kommunikere det, samtidig med at firmaet kan bruge input fra blogs til videreudvikling af produkter. Be brave! Det elsker vi forbrugere.

    • Helt enig Christian – og netop derfor bliver det spændende at følge udviklingen i 13/14, hvor jeg ser en tendens til at ambassadør- og lobbyarbejdet virkelig er rykket ind på sociale medier (og blogs). Det sker selvfølgelig i takt med at monitorering og udviklingen af monitoreringsværktøjer virkelig brager derudaf. Det må blive et af de næste indlæg 🙂

  • Bloggen er blevet erklæret død igen og igen. Jeg diskuterede det tilbage i 20009 med Jon Lund:

    Så sent som i går var jeg til screening/seeding af et nyt TV-program (TV2). Der var kun inviteret bloggere, ingen journalister. Og det var et forrygende godt arrangement, som alle fik noget ud af.

    Alt godt,

    Kasper

    • Næsten enig i dine betragtninger fra 2009. Jeg er overbevist om at det ene ikke udelukker det andet. Min pointe er netop at Facebook, blogs, twitter, hjemmeside, m.m. skal spille sammen for at få en optimal online strategi og ambassadør tankegangen i forhold til blogs kan meget vel være endnu mere synlig i 2013.

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *