Bedste tidspunkt at opdatere på sociale medier?!

Skrevet d. 03. dec 2013 af David Ledstrup i Strategi

Lad vær med at stole på infographics, der påstår, at der er et bedste tidspunkt at opdatere på!!

I løbet af 2013 er der med jævne mellemrum dukket flotte infographics op, der forsøger at overbevise os om, at der er nogle bestemte tidspunkter på døgnet der er bedst at opdatere vores social media platforme på. Der er tidspunkter hvor folk generelt er på Facebook, Twitter osv. – det er bare sjældent, at det er mest hensigtsmæssigt udelukkende at se på disse data når du skal finde opdaterings tidspunkter. Hvad er så det bedste tidspunkt at opdatere på? Her får du lidt tips og tanker omkring hvornår du skal opdatere og hvordan du optimerer din opdaterings-strategi.

Målgruppe, målgruppe, målgruppe!

Du får altså bestemt ikke den maksimale succes med dine opdateringer, hvis du kun kigger på de her infographics ‘magiske’ tidspunkter. Hvad er det så du skal kigge efter?

  • Først og fremmest skal man kigge på sin målgruppe. Hvem er det du henvender dig til – og hvornår forventes de at være ‘på’?
  • Når man opdaterer på de såkaldte ‘magiske’ tidspunkter er du ikke den eneste der siger noget på det tidspunkt. Du slås om pladsen med andre virksomheder og kæmper om synlighed på tidspunkter hvor ALLE opdaterer.
  • Opdater på flere tidspunkter på døgnet hvor du mener at du rammer din målgruppe. Prøv dig frem og se derefter på dine statistikker hvornår du fangede mest opmærksomhed.

Bedste tidspunkt at opdatere på

Prøv dig frem og se på din statistik over en længere periode. Derefter kan du benytte en af de mange hjælpe-værktøjer der er på markedet, der kan analysere hvornår du bedst skal opdatere. Men de kræver altså nogle opdateringer for at fremtrylle data der er statistisk signifikant.

Det er ofte fordi at vi går efter det hurtige fix, at vi tror på at der er nogle bestemte tidspunkter der gælder for alle. Det vigtigste er at du sørger for at variere i tidspunkterne for dine opdateringer og at du gør det over en længere periode. Forsøg at ram din målgruppe. Hvis du sælger fodboldstøvler og din målgruppe er 14-19 årige fodbolddrenge, skal du for eksempel nok ikke opdatere kl 17, hvor knægten er på vej til bold vel…?

Følg mig på Twitter eller Linkedin for flere social media råd og betragtninger, eller kontakt mig her.

Gå ikke glip af værdifuld viden - direkte i din indbakke.

Skriv dig op til den slags nyhedsbrev, du glæder dig til at modtage... hver gang.

Afmeld dig når som helst. Din mailadresse vil blive brugt til... Ja, at sende dig nogle gode mails - og selvfølgelig til at målrette relevante budskaber og annoncer (kun fra mig) på sociale platforme, som f.eks. Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *